تخمه آفتاب‌گردان و خواص آن

تخمه آفتاب‌گردان و خواص آن

تخمه آفتابگردان در بارداری،تخمه آفتابگردان در بارداری،تخمه آفتابگردان چاق کننده است،خواص تخمه آفتابگردان،تخمه آفتاب گردان خام

جالب است بدانید که تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن می باشد که در این مورد آخر می‌تواند با جوانه‌ی گندم، جگر و یا زرده‌ی تخم مرغ وارد رقابت گردد.در واقع این تخمه های پرطرفدار همچنین سرشار از ویتامین B و ویتامین E می‌باشند.بدنیست بدانید که تخمه آفتاب‌گردان انرژی دهنده بسیار خوبی است. لازم به ذکر است که یک مشت تخمه‌ی آفتاب‌گردان 55 درصد تیامین یا همان ویتامین B1 مورد نیاز روزانه‌ی ما را تأمین می نماید . همچنین بدنیست بدانید که تخمه آفتاب‌گردان حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک) و اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 و ویتامین‌های دیگر گروه B می‌باشد. این ویتامین‌ها موجب می‌شوند که بدن به خوبی بتواند از هیدرات‌های کربن (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد

تخمه آفتاب‌گردان،خواص تخمه آفتاب‌گردان
بدنیست بدانید که تخمه آفتاب‌گردان باعث کاهش کلسترول خون می گردد. لازم به ذکر است که تخمه های آفتاب‌گردان سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی، به خصوص به صورت اسید لینولئیک هستند که یک اسید چرب امگا 6 به شمار می رود. جالب است بدانید که از این گذشته در این تخمه‌ها حدود 20 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو نیز وجود دارد.در واقع این اسیدهای چرب، زمانی که در تعادل با امگا 3 ها قرار بگیرند برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدهستند.
قابل توجه است که تخمه‌های آفتاب‌گردان سرشار از فیتواسترول‌ها هستند؛ یعنی در هر فنجان حدود 270 میلی گرم. البته این ترکیبات ساختاری شبیه به کلسترول دارند و با کلسترول بد خون (LDL) مقابله می‌کنند. بهتر است بدانید که در واقع ترکیبات تخمه‌ی آفتاب‌گردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و موجب کاهش جذب آن می‌شوند. به این ترتیب کلسترول از طریق مدفوع برطرف می‌شود.
تخمه آفتاب‌گردان،خواص تخمه آفتاب‌گردان
تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از منیزیم می باشد.
بدنیست بدانید که نصف فنجان تخمه‌ی آفتاب‌گردان حاوی حدود 255 میلی گرم منیزیم است. منیزیم یک ماده‌ی مغذی لازم برای بدن می باشدکه مانع سکته‌ی قلبی می‌شود، درواقع اثرات منفی سندروم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، ضدالتهاب است،موجب کاهش وزن می‌شود، از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌نماید و به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها و بیماری‌ها مقابله نماید.
تخمه آفتاب‌گردان،خواص تخمه آفتاب‌گردان
  تخمه‌ی آفتاب‌گردان باعث تسکین آلرژی و برخی از مشکلات التهابی می‌شود
جالب است بدانید که تخمه‌ی آفتاب‌گردان منبع خوب ویتامین E به شمار می رود. یک مشت از این تخمه‌ها 90 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین می‌کند. این آنتی اکسیدان قوی رادیکال‌های آزاد التهاب‌زا را خنثی می‌ نماید.

تخمه آفتاب‌گردان،خواص تخمه آفتاب‌گردان
لازم به ذکر است که نتیجه‌ی مطالعاتی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد ویتامین E سطح التهاب‌ها را کاهش می‌دهد.در واقع تخمه‌ی آفتاب‌گردان برای رشد کودکان و همچنین برای زنان باردار بسیار خوب ولازم است و توصیه می شود مصرف نمایید.

تخمه آفتاب‌گردان و خواص آن

مطالب مرتبط:

کنجد

قیسی

فندوق

بادام

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.