از سیروز تا سرطان کبد

 از سیروز تا سرطان کبد

از سیروز تا سرطان کبد,بیماری از سیروز تا سرطان کبد,از سیروز تا سرطان کبد در بارداری,علائم از سیروز تا سرطان کبد,درمان از سیروز تا سرطان کبد,درمان از سیروز تا سرطان کبد با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان از سیروز تا سرطان کبد,از سیروز تا سرطان کبد را چگونه درمان کنیم,از سیروز تا سرطان کبد در کودکان,از سیروز تا سرطان کبد در بزرگسالان,از سیروز تا سرطان کبد در نوزادان,از سیروز تا سرطان کبد در بهار,از سیروز تا سرطان کبد در تابستان,از سیروز تا سرطان کبد در پاییز,از سیروز تا سرطان کبد در زمستان,آشنایی با از سیروز تا سرطان کبد,همه چیز در مورد از سیروز تا سرطان کبد,از سیروز تا سرطان کبد واگیردار است,از سیروز تا سرطان کبد و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان از سیروز تا سرطان کبد

علائم سرطان کبد,هپاتیت b,سرطان کبد,سیروز,بیماری ژنتیکی

به گزارش بی اس ام اس ابتلا به سرطان کبد، مدام در حال افزایش است. در بسیاری از موارد، این سرطان بعد از سیروز مشاهده می شود.باید بدانید که ویروس هپاتیت C یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به سیروز در کشورهای غربی است. با این حال، این سرطان دلایل دیگری هم دارد، که به یکی از این دلایل می پردازیم.

 سرطان های کبد در حال پیشرفت هستند

هر ساله ۶۰۰۰ مورد جدید سرطان کبد در فرانسه تشخیص داده می شود که بیشتر آنها از مردان هستند: از هر ۱۰۰۰ نفر، ۱۱ مرد و ۱.۵ زن دچار این سرطان می شوند. میانگین سنی ابتلا به سرطان کبد، ۶۵ سال است.

 اولین دلیل سرطان کبد: سیروز

در بیشتر موارد (۹۰%)، سرطان کبد بعد از ابتلا به سیروز پدید می آید، سیروز یک بیماری کبدی است که می توان آن را به عنوان یک وضعیت پیش سرطانی در نظر گرفت. اگر بتوان مصرف بیش از حد الکل را به عنوان شناخته شده ترین عامل ابتلا به سیروز شناخت، ویروس هپاتیت C هم عامل بسیار مهم دیگری در ایجاد این بیماری است. از بین هر ۱۰۰ نفر که آلوده به ویروس هپاتیت C هستند، ۲۰ نفر دچار سیروز می شوند، و این در حالی است که ۳۰% موارد سیروز منجر به سرطان کبد می شود. در میان دلایل دیگر، می توان هپاتیت B و هموکروماتوز (بیماری ژنتیکی زیادی جذب آهن) را نام برد. اما عامل جدید دیگری نیز وجود دارد که به میزان روز افزونی باعث ابتلا به سیروز می گردد:) NASH استئاتوهپاتیت غیرالکلی) این بیماری سندروم متابولیکی است که همراه با چاقی، فشار خون بالا و دیابت است، این عوامل باعث افزایش بیش از حد چربی ها در سلول های کبد و در نتیجه ناهنجاری کبدی می گردند. خطر این بیماری در کشورهای ثروتمند و صنعتی به سرعت در حال گسترش است، کشورهایی که در آنها، جاقی بیش از حد و عادات غذایی ناسالم زیاد دیده می شوند.

علائم سرطان کبد,هپاتیت b,سرطان کبد,سیروز,بیماری ژنتیکی

 تشخیص و درمان سرطان کبد

بدترین و برزگترین ایراد بیماری سیروز و سرطان کبد این است که تا مدت زیادی بدون علامت هستند، و این امر تشخیص بیماری را به تآخیر می اندازد و مانع از هرگونه اقدام سریع درمانی می گردد. بنابراین هدف گذاری ها بر روی روش های پیشگیری از سیروز، و تشخیص زودرس بیماری قبل از اینکه تومور بتواند در کبد جولان دهد، انجام شده است.برای تشخیص زودرس، در صورت وجود جراحت احتمالی، انجام این معاینات ضروری است: عکسبرداری، اسکن و آزمایش خون برای تعیین میزان آلفافافیتوپروتئین و گلیپیکان. درمان ها بستگی به درجۀ تومور، شدتش، تعداد گره های سرطانی، موضعی سازی، سن بیمار و… دارد. درمان سرطان، پیوند کبد، جراحی و تخریب از راه پوست است. انجام این درمان ها فقط بر روی ۷۵% بیماران عملی است. گاهی اوقات هم می توان به کموآمبولیزاسیون متوسل شد: در این روش مولکول های شیمی درمانی در سرخرگ های کبدی تزریق می شوند، توپ های ژله ای که قادرند سرخرگ را مسدود کنند نیز وارد این رگ ها می شوند تا مانع از تولید عروق تومور بشوند.بدون رگ های خونی که تومور را تغذیه می کنند، سلول های سرطانی نمی توانند به حیات شان ادامه دهند. به موازات این درمان ها، آزمایش های کلینیکی برای برخی از بیماران در نظر گرفته می شود؛ مولکول های شیمی درمانی از جمله داروهای آنژیوژنیک مورد آزمایش قرار می گیرند. تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه در حال انجام است و امیدهای بسیاری وجود دارد.

منبع:seemorgh.com

 از سیروز تا سرطان کبد

۱۶ توصیه ضد نفخ

۱۶ توصیه ضد نفخ

نفخ,بیماری نفخ,نفخ در بارداری,علائم نفخ,درمان نفخ,درمان نفخ با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان نفخ,نفخ را چگونه درمان کنیم,نفخ در کودکان,نفخ در بزرگسالان,نفخ در نوزادان,نفخ در بهار,نفخ در تابستان,نفخ در پاییز,نفخ در زمستان,آشنایی با نفخ,همه چیز در مورد نفخ,نفخ واگیردار است,نفخ و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان نفخ

۱۶ توصیه ضد نفخ

به گزارش بی اس ام اس : ۱) غذاهایی را که باعث ایجاد نفخ می شود مشخص کنید و به تدریج مصرف آنها را کاهش دهید. این مواد شامل هستند.

۲) نوشیدنی های گازدار باید از برنامه غذایی تان حذف شوند. گاز CO۲ موجود در حباب های این نوشیدنی ها باعث نفخ می شود و گاز، تخلیه معده را کند می کند.

۳) از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی سوربیتول و فروکتوز هستند اجتناب کنید.

۴) مکمل های فیبردار و غذاهای سرشار از فیبر نشانه های نفخ را تشدید می کنند.

۵) گاهی اوقات نفخ به یبوست مربوط می شود و بنابراین باید این مشکل را برطرف کنید.

۶) اگر پس از مصرف شیر یا محصولات لبنی دچار نفخ می شوید، باید یا انواع بدون لاکتوز این محصولات را مصرف کنید یا لبنیات را همراه با قرص های حاوی آنزیم لاکتاز استفاده کنید.

۷) مصرف ماست، روغن نعناع فلفلی، زیره سبز، زیره سیاه و زردچوبه گاز روده ها و نفخ را کاهش می دهد.

۸) بهتر است وعده های غذایی را در حجم کم و دفعات زیاد استفاده کنید.

۹) روزانه آب کافی (تا ۸ لیوان) بنوشید. کمبود مایعات بدن باعث ایجاد یا تشدید یبوست شده به افزایش نفخ کمک می کند به ویژه اگر غذاهای فیبردار مصرف شود.

۱۰) غذاهای تازه و طبیعی مصرف کنید و از مصرف انواع غذاهای سرد و بسته بندی شده اجتناب کنید. یک علت توصیه عدم مصرف این غذاها کاهش دریافت نمک است. مصرف زیاد نمک سبب جذب مقدار فراوانی آب از معده می شود.

۱۶ توصیه ضد نفخ

۱۱) مصرف زیاد قهوه، چای و شکلات، باعث تحریک هاضمه و ایجاد نفخ می شود.

۱۲) هضم چربی دشوار است و ممکن است باعث نفخ شود. پس، از مصرف غذاهای پرچرب پرهیز کنید.

۱۳) برای کاهش خاصیت نفخ آوری لوبیای پخته، می توان لوبیا را ۲۴ ساعت درون آب خیساند و سپس آب پز کرد. اما این کار دیگر مواد مغذی را نیز از لوبیا خارج می کند.

۱۴) پختن غذاها، هضم آنها را راحت تر می کند.

۱۵) جویدن آدامس باعث بلع مقادیر زیاد هوا می شود و بنابراین باید از آن پرهیز کنید.

۱۶) قدم زدن پس از صرف غذا حرکات روده ها را تحریک می کند و باعث کاهش نفخ می شود.

منبع:روزنامه سلامت

۱۶ توصیه ضد نفخ

خواص سنگ ها و درمان با آنها

خواص سنگ ها و درمان با آنها

خواص سنگ ها و درمان با آنها,فواید سنگ ها و درمان با آنها,سنگ ها و درمان با آنها درمانی,خاصیت سنگ ها و درمان با آنها,خواص سنگ ها و درمان با آنها درمانی,خواص سنگ ها و درمان با آنها برای پوست,خواص سنگ ها و درمان با آنها برای مو,خواص سنگ ها و درمان با آنها برای جوانی,خواص سنگ ها و درمان با آنها برای بارداری,خواص خوردن سنگ ها و درمان با آنها,فواید سنگ ها و درمان با آنها خام,فواید سنگ ها و درمان با آنها پخته

خواص سنگها و درمان با آنها

تاریخچه سنگ درمانی

به گزارش بی اس ام اس سنگ درمانی که از دیرباز در زمره درمانهای طبیعی بوده، امروزه تحت نام (gem therapy) به عنوان یکی از رشته های طب مکمل معرفی و طبقه بندی می شود. استفاده از خواص سنگها و درمان با آنها،بر خلاف استقبال گسترده مردم جهان طی سالهای اخیر، موضوع جدیدی نیست، بلکه هزاران سال قدمت دارد. شواهد کاربرد سنگهای طبیعی برای درمان بیماریهای مختلف در قدیمی ترین تمدنهای بشری به چشم می خورد. بر اساس این شواهد، در طول تاریخ از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی برای مقاصد درمانی، محافظت افراد در برابر بلایای طبیعی و تاثیرات نامطلوب محیطی استفاده می شده است. قدیمی ترین گزارشها در مورد خواص درمانی گوهرها به هزاره 4 پیش از میلاد باز می گردد. چنین به نظر می رسد که کتیبه های سومری و متون علوم ودایی مربوط به هند باستان، کهن ترین آثار بر جای مانده از این دانش قدیمی یعنی استفاده از خواص سنگها و درمان با آنها می باشند. در طب سنتی هند (آیورادا) دستورات دقیقی در مورد تهیه پودر، خمیر و الگریز با سنگهای شفا بخش وجود دارد. متون و دستورات این طب تا به امروز حفظ شده و توسط پزشکان آن در سراسر دنیا و بخصوص در آمریکا، اروپا و هند بکار گرفته می شود.در چین باستان نیز درمانگران از خواص سنگها و درمان با آنها آگاه بوده اند. کتاب امپراطور زرد (حدود 500 سال قبل) که توسط پی یو نگاشته شده دارای توضیحات فراوانی در مورد گوهرها و تاثیر آنها بر بدن انسان است. امروزه نیز کشور چین یکی از بزرگترین عرضه کنندگان گوهرها و سنگهای شفابخش در سراسر دنیاست.

خواص سنگ ها و درمان با آنها

خواص سنگ ها, خواص سنکها, درمان با سنگ ها, ویژگیهای سنگها

خواص سنگ ها

1–خواص سنگ آکوارمارین :خواص درمانی سنگ آکوارمارین،برای بیماریهای مجاری تنفسی مانند برنشیت و ناراحتی های ناحیه گردن. افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن.2 –خواص سنگ ابسیدان رنگین کمان :خواص درمانی سنگ ابسیدان رنگین کمان،باعث تسکین عفونتها و التهابات شده و ضد باکتری میباشد و نیز مانع زخم معده است.

خواص سنگ ها, خواص سنکها, درمان با سنگ ها, ویژگیهای سنگها

خواص سنگ ها

3–خواص سنگ ابسیدان لکه برفی :خواص درمانی سنگ ابسیدان لکه برفی،عملکرد روده هارا آسان میکند و تقویت کننده استخوانهاست.4– خواص سنگ آمازونیت :خواص درمانی سنگ آمازونیت،برای تقویت مغز ، اعصاب و آرامبخش است.

خواص سنگ فیروزه, خواص سنگ نمک, خواص سنگ شرف شمس

خواص سنگ ها

5 –خواص سنگ کهربا :خواص درمانی سنگ کهربا،آنتی آلرژی و ضد اگزما و ناراحتیهای پوستی است.6 –خواص سنگ آمیتیست :خواص درمانی سنگ آمیتیست،ضد میگرن و فشارهای عصبی و مفید برای سیستم کلی اعصاب.7 –خواص سنگ اون چورین :خواص درمانی سنگ اون چورین،درمان بیماریهای چشمی ریزش اشک ، ضد شوره سر و بوسیله ارتعاشات ملایم این سنگ ناراحتی های قلبی و سیستم عصبی در مان میشود.8 –خواص سنگ پریدوت :خواص درمانی سنگ پریدوت،عموما” اثر مثبت بر اصلاح بافت ها دارد و برای گردش خون مفید است.

خواص سنگ فیروزه, خواص سنگ نمک, خواص سنگ شرف شمس

خواص سنگ ها

9-خواص سنگ توپاز آبی :خواص درمانی سنگ توپاز آبی،صدا را تقویت میکند وبرای التهاب گلو و رفع گرفتگی صدا موثراست. واعصاب راتقویت و افسردگی را درمان میکند.10 –خواص سنگ تورمالین :خواص درمانی سنگ تورمالین،آرامبخش و قدرت تمرکزرازیاد میکند.ونیز تاثیر ضد سرطانی دارد.11 –خواص سنگ چشم ببر :خواص درمانی سنگ چشم ببر،فعال کننده اندامهای حرکتی مانند مفاصل است.12 –خواص سنگ رودونیت :خواص درمانی سنگ رودونیت،تاثیر قوی بر شنوائی دارد ودر تقویت ششها و درمان دیابت موثر بوده و در ضمن قدرت فراکیری را افزایش میدهد.13 –خواص سنگ سلیمان :خواص درمانی سنگ سلیمان،(اونیکس) تقویت کننده ناخن ، چشم وپوست بوده از ریزش مو میکاهد و جریان خون را تحریک میکند.14 – خواص سنگ کریستال :خواص درمانی سنگ کریستال،مفید برای قلب ، غدد لنفاوی ، جریان خون و همچنین باعث تقویت چشم و ریه نیز میشود.

خواص سنگها و درمان با آنها

15–خواص سنگ لاجورد :خواص درمانی سنگ لاجورد،مفید در درمان فشارخون بالا ومسکن در دردهای سر.16 –خواص سنگ سودالیت :خواص درمانی سنگ سودالیت،آرامبخش ، و غده تیروئید و دیگر غدد را تقویت نموده ، محرک مغز و بافتهای لنفاوی است. وبه بدن نیروی حیات میبخشد.17 –خواص سنگ سیترین :خواص درمانی سنگ سیترین،برای رفع افسردگی ، عصبانیت ، نگرانی مفید است.18 –خواص سنگ عقیق آبی :خواص درمانی سنگ عقیق آبی،موثر در درمان سردرد و گرفتگی عضلانی.19 –خواص سنگ عقیق خزه ای :خواص درمانی سنگ عقیق خزه ای،مفید در درمان دیابت .20 –خواص سنگ کارنلین :خواص درمانی سنگ کارنلین،تصفیه کننده دستگاه گوارش وموثر در هضم و جذب غذا وگردش خون .21 – خواص سنگفلوریت :خواص درمانی سنگ سنگفلوریت،درمان بیماریهای مغزی و مشکلات ذهنی.22 –خواص سنگ فیروزه :خواص درمانی سنگ فیروزه،مفید برای کبد ، غدد و تقویت چشم ها.23 –خواص سنگ کوارتزدودی :خواص درمانی سنگ کوارتزدودی،مناسب برای افراد کم انرژی وموثر برای شکم ، کلیه ها ، لوزالمعده و اندامهای جنسی.

خواص سنگ فیروزه, خواص سنگ نمک, خواص سنگ شرف شمس

خواص سنگ ها

24 –خواص سنگ کوارتز صورتی :خواص درمانی سنگ کوارتز صورتی،موثر در عملکرد تخمدانها و بیضه ها در هر دو جنس.25 –خواص سنگ گارنت :خواص درمانی سنگ گارنت،مناسب برای دستگاه تولید مثل ، تقویت قسمت میانی ستون مهره ها.26 –خواص سنگ لابرادوریت :خواص درمانی سنگ لابرادوریت،افزایش عملکرد قدرت دفاعی و در مان رماتیسم .27 – خواص سنگ مالاگیت :خواص درمانی سنگ مالاگیت،دارای خاصیت تصفیه کنندگی و ضد التهاب است.28 –خواص سنگ مرجان :خواص درمانی سنگ مرجان،برای بیماریهای کم خونی و ناراحتی های عادات ماهانه.29 –خواص سنگ هماتیت :خواص درمانی سنگ هماتیت،در درمان واریس ، انعقاد خون ، بازسازی خون و سلولهای بدن.30 –خواص سنگ جاسپر قرمز :خواص درمانی سنگ جاسپر قرمز،مفید برای مفاصل ، پا درد ، کمر و استخوانها

منبع:sangdarmani.persianblog.ir

خواص سنگ ها و درمان با آنها

به منظور پیشگیری از پوکی استخوان در نوجوانی

به منظور پیشگیری از پوکی استخوان در نوجوانی

پوکی استخوان,بیماری پوکی استخوان,پوکی استخوان در بارداری,علائم پوکی استخوان,درمان پوکی استخوان,درمان پوکی استخوان با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان پوکی استخوان,پوکی استخوان را چگونه درمان کنیم,پوکی استخوان در کودکان,پوکی استخوان در بزرگسالان,پوکی استخوان در نوزادان,پوکی استخوان در بهار,پوکی استخوان در تابستان,پوکی استخوان در پاییز,پوکی استخوان در زمستان,آشنایی با پوکی استخوان,همه چیز در مورد پوکی استخوان,پوکی استخوان واگیردار است,پوکی استخوان و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان پوکی استخوان

به منظور پیشگیری از پوکی استخوان در نوجوانی

به گزارش بی اس ام اس : به منظور پیشگیری از پوکی استخوان در نوجوانی ورزش کنید داشتن تحرک به خصوص دویدن در سنین نوجوانی و بلوغ به تراکم بالای استخوانها کمک می‌کند و فرد در بزرگسالی کمتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرد. پوکی استخوان یک بیماری سیستم اسکلتی عضلانی است گه در سنین 50 سال به بالا و زنان یائسه بیشتر بروز می‌کند. کلسیم یک عنصر حیاتی برای جریان خون، استحکام و تراکم استخوانها است که به صورت ریز در جریان خون و به صورت بلور بر روی استخوانها ذخیره می‌شود. با توجه به اینکه کلسیم برای فعالیت سلول‌های حیاتی قلب و سیستم عصبی ضروری و لازم است، با کاهش این عنصر در بدن ،میزان کلسیم مورد نیاز از استخوان برداشت و به مرور زمان بافت اسکلکتی با کاهش ترکم و پوکی استخوان مواجه می‌شود.
پوکی استخوان در مراحل اولیه علایم خاصی ندارد ولی با پیشرفت بیماری و در حالی که 30 تا 40 درصد تراکم استخوان از بین رفته با شکستگی ناگهانی استخوان و انجام آزمایشات اولیه مشخص می‌شود. خانمهای بالای 50 سال و یائسه با از بین رفتن اثر هورمون‌های زنانه در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند که این امری اجتناب ناپذیر است و آقایان نیز 10 دسال دیرتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به منظور پیشگیری از پوکی استخوان در نوجوانی
به همین منظور پیشگیری باید در بدو تولد و از سنین پایین انجام گیرد تا در سنین بالاتر پوکی استخوان به کندی و دیرتر ظاهر شود. انواع لبنیات، ماست، کشک، پنیر و شیر سرشار از کلسیم هستند ولی متأسفانه به مقدار کافی در سبد غذایی ایرانیها وجود ندارد. بدن به طور روزانه به 1000 تا 1500 میلی گرم کلسیم نیاز داره ولی در بهترین شرایط در سبد خانواده‌های ایرانی کمتر 400 میلی گرم وجود دارد که باید با فرهنگ سازی مناسب این رقم اصلاح شود داشتن تحرک به خصوص دویدن در سنین نوجوانی و بلوغ به تراکم بالای استخوانها کمک می‌کند و فرد در بزرگسالی کمتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرد. افراد مبتلا به بیماری‌های خاص نظیر سرطانها، نارسایی کلیه، التهابی و غدد مترشحه، مصرف کنندگان داروهای حاوی کرتون و ضد صرع، سیگاریها، افراد خیلی لاغر و افراد بی تحرک که مدت طولانی بستر هستند در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. البته افرادی که فامیل درجه یکشان مبتلا به پوکی استخوان یا سابقه شکستگی ثابت دارند باید مرتب به پزشک متخصص مراجعه کنند تا علایم پوکی استخوان در آنها مورد بررسی قرار گیرد.

منبع:alamatnews.com

به منظور پیشگیری از پوکی استخوان در نوجوانی

آسیب های وارده به قفسه سینه

آسیب های وارده به قفسه سینه

آسیب به قفسه سینه,بیماری آسیب به قفسه سینه,آسیب به قفسه سینه در بارداری,علائم آسیب به قفسه سینه,درمان آسیب به قفسه سینه,درمان آسیب به قفسه سینه با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان آسیب به قفسه سینه,آسیب به قفسه سینه را چگونه درمان کنیم,آسیب به قفسه سینه در کودکان,آسیب به قفسه سینه در بزرگسالان,آسیب به قفسه سینه در نوزادان,آسیب به قفسه سینه در بهار,آسیب به قفسه سینه در تابستان,آسیب به قفسه سینه در پاییز,آسیب به قفسه سینه در زمستان,آشنایی با آسیب به قفسه سینه,همه چیز در مورد آسیب به قفسه سینه,آسیب به قفسه سینه واگیردار است,آسیب به قفسه سینه و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان آسیب به قفسه سینه

آسیب های وارده به قفسه سینه

به گزارش بی اس ام اس فرض کنید در یک روز بارانی به انتظار تاکسی ایستاده اید. تاکسی می رسد و یک نفر بدون رعایت حق تقدم در تاکسی می نشیند. در این میان یکی از مسافران با زبان منطق شروع به اعتراض می کند.اعتراض کارساز نمی شود و زمینه درگیری فیزیکی فراهم می شود. در این درگیری یکی از طرفین به دلیل مشت محکمی که به قفسه سینه اش وارد شده دچار تنگی نفس شده و از درد در هنگام تنفس شکایت دارد.

در این زمان چه می کنید؛ صحنه حادثه را رها می کنید یا به دنبال بهترین اقدام هستید؟

قفسه سینه شامل ۱۲ جفت دنده است. دنده ها از پشت به ستون مهره ها و از جلو به جز ۲ جفت آخر به جناغ سینه متصلند. درون قفسه سینه شش ها قرار دارند که به وسیله پرده جنب به جدار قفسه متصل شده اند. پرده جنب، پرده ای دو لایه است که اطراف هر شش را فرا گرفته و به حرکت شش ها در حین تنفس کمک می کند. حال اگر فردی در اثر جراحتی نافذ یا ضربه ای غیرنافذ به قفسه سینه دچار تنگی نفس، سرفه یا درد در حال تنفس شود احتمال آسیب دیدگی پرده جنب، ریه ها و حتی شکستگی دنده ها وجود دارد. اگر شکستگی محدود به یک یا ۲ دنده باشد و به اسکلت آسیبی وارد نشده باشد خطر چندانی ندارد، اما اگر در اثر شکستگی، دنده ها به درون پرده جنب و شش ها وارد شده و هوا یا خون بین ۲ لایه پرده جنب نفوذ کند، در تنفس فرد اختلال ایجاد شده و فرد دچار تنگی نفس شدید می شود.

آسیب های وارده به قفسه سینه

 چه باید کرد؟
 شکستگی دنده ها: ضربه هایی که با چوب، چماق و مشت به قفسه سینه وارد می شود اغلب موجب شکستگی دنده ها می شود و نشانه اصلی آن درد در هنگام تنفس یا ایجاد درد شدید یا تیز در هنگام لمس ناحیه آسیب دیده است. بهترین اقدام آن که به مصدوم کمک کنید تا در وضعیت راحتی قرار گیرد. او را قدری متمایل به سمت آسیب دیده قرار داده و اندام فوقانی سمت آسیب دیده را آویزان کنید. قفسه سینه مصدوم را تا رسیدن آمبولانس با یک جسم نرم مانند شال، روسری، پتو و… ثابت نگه دارید یا ببندید. نفوذ جسم نوک تیز در قفسه سینه: ضربه های نافذی که با چاقو، قمه، شیشه و قیچی ایجاد می شوند نیاز به فوریت های پزشکی دارند و خارج کردن آنها تنها باید توسط پزشک جراح صورت گیرد. خروج شیء نافذ از بدن مصدوم توسط افراد غیرمتخصص باعث افزایش خونریزی، آسیب بافتی و واردشدن هوا به داخل قفسه سینه می شود. بهترین اقدام آن که مصدوم را در وضعیت نشسته قرار دهید. این وضعیت نمی گذارد که خون در داخل قفسه سینه جمع شود و مهم تر آن که دم و بازدم به راحتی انجام خواهد گرفت. لباس روی محل آسیب دیده را کنار بزنید. با یک پانسمان حجیم یا پارچه تمیز در اطراف شیء، آن را در محل خود ثابت کنید و خونریزی را با فشار در اطراف شیء بند آورید و به دنبال فوریت های پزشکی باشید. زخم مکنده در قفسه سینه: ضربه های نافذ با ایجاد زخم مکنده در قفسه سینه می توانند با آسیب به پرده جنب موجب اختلال در تنفس مصدوم شوند. مصدوم را در حالت نشسته قرار داده و با یک کیسه پلاستیکی روی زخم را پوشانده و جلوی ورود هوای مستقیم به داخل قفسه سینه را بگیرید. کیسه را در ۳ جهت چسب بزنید و یک جهت آن را آزاد بگذارید. اگر تنفس مصدوم دچار مشکل شد پوشش پلاستیکی یا دست خود را از روی زخم بردارید و بگذارید هوای دم مصدوم از آن ناحیه بیرون آید. دوباره کیسه را سر جای خود قرار دهید و سریع به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

منبع:jamejamonline.ir

آسیب های وارده به قفسه سینه

بیخوابی:عوامل و راهکارها

بیخوابی:عوامل و راهکارها

بیخوابی,بیماری بیخوابی,بیخوابی در بارداری,علائم بیخوابی,درمان بیخوابی,درمان بیخوابی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان بیخوابی,بیخوابی را چگونه درمان کنیم,بیخوابی در کودکان,بیخوابی در بزرگسالان,بیخوابی در نوزادان,بیخوابی در بهار,بیخوابی در تابستان,بیخوابی در پاییز,بیخوابی در زمستان,آشنایی با بیخوابی,همه چیز در مورد بیخوابی,بیخوابی واگیردار است,بیخوابی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان بیخوابی

بیخوابی:عوامل و راهکارها

به گزارش بی اس ام اس می توان گفت که هیچ چیز به اندازه کمبود خواب بر ادراک و عملکرد افراد تاثیر نمی گذارد. گرچه اکثر افراد از کمبود خواب های جزئی خود آگاه نیستند، اما این مشکل تاثیر زیادی بر رفتار و مهارت های آنان خواهد گذاشت. از اینرو می توان بیخوابی را مایه ویرانی زندگی افراد دانست.اگر فکر می کنید که شما هم از بیخوابی یا کم خوابی رنج می برید، بهتر است از اصول اولیه این مشکل آگاه شوید. بیخوابی نوعی اختلال خواب است و با ناتوانی در به خواب رفتن یا در خواب ماندن برای یک مدت معین تعریف می شود. گرچه گزارش های بیماران از مشکلات آنها در رابطه با خواب تقریباً با یکدیگر در ارتباط است، اما باید هرگونه ارتباط ژنتیکی مربوط با این مشکل بررسی شود.نکته: بین مشکل داشتن در خوابیدن یا خواب ضعیف و بی کیفیت و مشکل بی خوابی بالینی تفاوت وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به مورد دوم بپردازیم و عوامل پزشکی و درمان ها و راهکارهای آن را بررسی کنیم.

 عوامل دخیل در بیخوابی
 اختلالات احساسی: اختلالات احساسی اگر مورد درمان قرار نگیرد، می تواند تاثیر بسیار نیرومندی بر زندگی بیمار داشته باشد. این اختلالات از طریق تغییر و تبدیل های شیمیایی در بدن توانایی تغییر ادراک، مهارت های کنار آمدن و توانایی فرد برای خوابیدن را دارد. اکثریت افرادی که دچار بیخوابی مداوم هستند، از مشکلات روانی مثل افسردگی، اختلال بیپولار، یا اضطراب نیز رنج می برند. این مشکل ممکن است به خاطر بالا بودن میزان کورتیزول ـ یک هورمون استرس ـ باشد که عامل مهمی در اینگونه مشکلات و اختلالات روانی به شمار می رود و در اکثریت افرادی که از بیخوابی مزمن رنج می برند نیز دیده می شود. بیماری های پزشکی: بیماری ها و مشکلات پزشکی که بر تنفس، کنترل حرکت یا فعالیت مغز تاثیر می گذارد، نیز ممکن است در بروز بیخوابی دخیل باشد. مشکلاتی مثل پارکینسون، آلزایمر، ADHD، یا بیماری های قلبی نیز می تواد نقش مهمی در توانایی فرد در خوابیدن داشته باشد. مصرف داروها: داروهایی که حاوی محرک ها باشد نیز ممکن است عاملی برای بروز بیخوابی به حساب آید. داروهای ضد افسردگی هم جزء عوامل احتمالی بیخوابی است. به طور مشابه، سایر محرک ها مثل کافئین نیز می تواند تاثیر شگرفی بر ناتوانی شما در خوابیدن داشته باشد. از اینرو بهتر است از نوشیدن قهوه بعد از یک ساعت از روز خودداری کنید. افراط: اعتیاد به مواد مخدر عوارض جانبی بسیار زیادی دارد. ناتوانی در خوابیدن میتواند یکی از تاثیرات قابل توجه اما کمتر جدی آن باشد. گرچه استفاده از مشروبات الکلی در حد کنترل شده تاثیری بر توانایی فرد برای خوابیدن نخواهد داشت، اما مصرف دیرهنگام و بیش ازاندازه این مواد می تواند ساختار خواب را کمی بعد از به خواب رفتن شما در هم شکسته و باعث بروز اختلالات دیگری مثل حبس نفس در خواب یا سندرم بی قراری پاها در خواب شود. کوکائین و برخی داروهای مسکن نیز می توانند اختلالات مشابهی در خواب افراد به وجود آورد.

بیخوابی:عوامل و راهکارها

درمان بیخوابی
 رفتار درمانی
از آنجا که بیشتر عوامل دخیل در بیخوابی از ناتوانی شما برای تمدد اعصاب ناشی میشود، رفتار درمانی می تواند اولین روش درمانی برای این مشکل به شمار رود. در این روش درمانی به بیماران آموزش داده می شود که چطور به وضعیت ریلکسیشن و تمدد اعصای دست یابند. اینگونه درمان ها در اکثر بیماران نتایج موثر و ماندگاری از خود نشان داده است.

تمرکز رفتار درمانی شامل موارد زیر است:
 کنترل محرک: ایده این متد در یادآوری این حقیقت به بیمار است که تختخواب محل خوابیدن است. و به بیماران گفته می شود که فقط زمانیکه آمادگی خوابیدن دارند به تختخواب خود بروند و اگر بعد از مدت کوتاهی موفق به خوابیدن نشدند از روی آن بلند شوند. هر روز سر ساعت معینی از خواب بیدار شوند و از چرت زدن ها در طول روز اجتناب کنند. رفتار درمانی شناخت: این متد افکار منفی درمورد خواب را نهی می کند.ریلکسیشن عضلانی پیشرونده: در این متد به بیماران آموزش داده می شود که چطور بدن و ذهن خود را برای استراحت آماده کنند.

 داروها
درمان های دارویی نیز می توانند بسیار موثر باشند اما هیچگاه مشکل بیخوابی را از ریشه درمان نمی کنند و در تخفیف دادن علائم مشکل کمی کند هستند. داروهای غیر تجویزی زیادی برای بیخوابی وجود دارد اما به خاطر داشته باشید که استفاده طولانی مدت از این داروها ممکن است اعتیاد آور باشد، ازاینرو قبل از شروه استفاده از هر نوع دارو حتماً با پزشک مشورت کنید.داروهای تجویزی که اساساً برای تقویت خواب ساخته شده اند داروهای مسکن خواب آور نامیده می شوند و گفته می شود که واکنش های آلرژیک جدی در فرد ایجاد می کند. داروهای آنتی هیستامین و مسکن های دیگر موجود در بازار نیز می تواند به برطرف کردن این مشکل کمک کند.

 خواب خوشی داشته باشید
عوامل دیگری نیز می تواند در ایجاد بیخوابی دخیل باشد که در مراحل مختلف زندگی ایجاد می شود. برای مثال بالا رفتن سن و پیری به خاطر بروز برخی تغیرات در هورمون های رشد که به خوابیدن ما کمک می کنند، می تواند یکی از دلایل بیخوابی باشد. به طور کلی افرادی که در برخی مراحل زندگی یا به طور مداوم دچار این مشکل می شوند حتماً باید به دنبال درمان های پزشکی باشند.برای درمان بیخوابی می توانید از مدیتیشن، ورزش، و تکنیک های ریلکسیشن استفاده کنید تا این علائم در شما کمرنگ تر شود. باید به خود یاد بدهید که چطور ذهن و جسمتان را برای استراحت آماده کنید تا بتوانید خوابی طولانی، باکیفیت و خوش داشته باشید.
منبع:mardoman.net

بیخوابی:عوامل و راهکارها

توصیه های بهداشتی هنگام سفر

توصیه های بهداشتی هنگام سفر

خواص توصیه های بهداشتی,فواید توصیه های بهداشتی,توصیه های بهداشتی درمانی,خاصیت توصیه های بهداشتی,خواص توصیه های بهداشتی درمانی,خواص توصیه های بهداشتی برای پوست,خواص توصیه های بهداشتی برای مو,خواص توصیه های بهداشتی برای جوانی,خواص توصیه های بهداشتی برای بارداری,خواص خوردن توصیه های بهداشتی,فواید توصیه های بهداشتی خام,فواید توصیه های بهداشتی پخته

توصیه های بهداشتی هنگام سفر

به گزارش بی اس ام اس : مثلا مسمومیتی چند روزه می‌نشیند وسط سفری نوروزی و شما را به بیمارستان می‌فرستد یا حتی جایی بدتر. پس چرا نباید با توصیه‌های بهداشتی درباره سفر، جلوی تلخ شدن کامتان را در نوروز بگیریم؟ رعایت نکات بهداشتی در همه حال لازم است اما دلیل این که ما برای سفر کردن بر در نظر گرفتن بیشتر این نکات تاکید می‌کنیم کم شدن مقاومت بدن در سفر به‌واسطه کم‌خوابی، راه طولانی و خسته‌کننده، کمی استراحت، شرایط آب و هوایی متفاوت مقصد سفر و تهیه غذا از منابع مختلف در شهر‌هایی بجز محل زندگی شماست.

* استفاده از غذاهای ناسالم و فاسد شده اصلی‌ترین علت مسمومیت در سفر است. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند برای تغذیه در سفر، غذا را از محل زندگی‌شان ببرند که در این صورت این غذاها نباید از غذاهای فاسدشدنی مثل گوشت خام، تخم‌مرغ خام و فرآورده‌های لبنی باشند و اگر اصرار دارید آنها را حمل کنید باید از یخدان استفاده کنید.

* شما همیشه نمی‌توانید غذاهای مسموم را از طریق بو و مزه ناخوشایندشان تشخیص دهید و در برخی موارد این غذاها بو یا مزه بدی ندارند اما ممکن است باعث 24 ساعت مسمومیت و در مواردی حتی مرگ مصرف‌کننده شوند. به همین دلیل، غذاهایی که بیش از 3 روز در یخچال باقی مانده‌اند و غذاهای پخته شده‌ای که بیش از 2 ساعت در هوای معتدل یا بیش از یک ساعت در هوای گرم باقی مانده‌اند را مصرف نکنید.

* در صورتی که قصد استفاده از غذاهای کنسرو شده را دارید مراقب باشید که قوطی‌ها برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته باشند. قوطی کنسرو را پیش از بازکردن و مصرف، 20 دقیقه بجوشانید. از مصرف مواد غذایی سرخ کرده، سنگین و پرحجم هم خودداری کنید.

* در سفر باید از غذاهای آب‌پز با حجم کم استفاده شود. مصرف غذاهای حجیم، چرب و سنگین می‌تواند در طول سفر موجب تهوع و استفراغ مسافران شود، بنابراین بهتر است بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده گردد.

توصیه های بهداشتی هنگام سفر

* «ممکنه یه جا بایستی، یخ بخریم!» این همان جمله‌ای است که عمل به آن احتمالا سفر شما را خراب می‌کند. مسافران باید از خرید یخ‌های قالبی در طول سفر خودداری کنند، چراکه منبع آبی تولید این یخ‌ها مشخص نیست و ممکن است این یخ‌ها از آب‌های ناسالم تهیه شده باشند که آلوده به انگل‌هایی است که ممکن است اسهال به همراه داشته باشد.

* مصرف آب آلوده نه تنها ممکن است باعث مسمومیت شود، بلکه امراض دیگری را مانند تب تیفوئید، اسهال، بیماری‌های ویروسی مثل هپاتیت A و B، فلج‌اطفال و حتی وبا موجب می‌شود؛ به همین دلیل در سفر باید تا حد امکان از آب‌معدنی یا آب فریزشده شهری که به مرور زمان ذوب می‌شود استفاده کرد.

* اگر با اتوبوس سفر می‌کنید و تشنه شده‌اید راننده وظیفه دارد لیوان یک‌بار مصرف در اختیار شما قرار دهد، در غیر این صورت باید از لیوان شخصی‌تان استفاده کنید اما به هیچ وجه از لیوان‌های معمولی پلاستیکی یا شیشه‌ای در اتوبوس استفاده نکنید.

توصیه های بهداشتی هنگام سفر

* در بین راه در دستشویی‌ها از صابون جامد استفاده نکنید و به جای آن از صابون مایع برای شستن دست‌ها استفاده کنید.

* اگر دست‌تان به دستگیره دستشویی یا به جاهایی که از تمیز بودن آنها مطمئن نیستید، برخورد کند، دست‌تان را بلافاصله با صابون بشویید.

* در رستوران‌های بین راهی هم رعایت نکات بهداشتی حائز اهمیت است. بهتر است در رستوران از مواد غذایی پخته نشده مثل سالاد و سبزی استفاده نکنید و اگر لیوان یا ظروف یک‌بار مصرف دیگر در اختیارتان قرار گرفت پس از مصرف آنها را با فشار دست بشکنید تا امکان استفاده مجددش برای سودجویان وجود نداشته باشد.

توصیه های بهداشتی هنگام سفر

من کمبود آهن دارم،چه کار کنم؟


من کمبود آهن دارم،چه کار کنم؟

کمبود آهن,بیماری کمبود آهن,کمبود آهن در بارداری,علائم کمبود آهن,درمان کمبود آهن,درمان کمبود آهن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان کمبود آهن,کمبود آهن را چگونه درمان کنیم,کمبود آهن در کودکان,کمبود آهن در بزرگسالان,کمبود آهن در نوزادان,کمبود آهن در بهار,کمبود آهن در تابستان,کمبود آهن در پاییز,کمبود آهن در زمستان,آشنایی با کمبود آهن,همه چیز در مورد کمبود آهن,کمبود آهن واگیردار است,کمبود آهن و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان کمبود آهن

من کمبود آهن دارم،چه کار کنم؟

به گزارش بی اس ام اس بهترین روش برای سرشار کردن تغذیه از آهن خوردن پودینگ سیاه است، که اگر هر 15 روز یک بار خورده شود، ایده آل است.خستگی، رنگ پریدگی، کاهش اشتها، سر درد و… اگر این علائم را در خود می‌بیند، احتمالاً کمبود آهن دارید. کمبود آهن یا کم خونی بسیار رایج است؛ خصوصاً در بین زنان جوان به خاطر قاعدگی ماهیانه شان (آهن به وسیلۀ خون جابه‌جا می‌شود) و تغذیه ای با حداقل میزان گوشت قرمز شدت بیشتری دارد. بیش از 10% زنان فرانسوی از کم خونی رنج می‌برند.برای افزایش میزان آهن تغذیه مان، چه بخوریم؟پودینگ سیاه تنها منبع تأمین آهن نیست. مطمئناً، تغذیه ای سرشار از آهن مد نظر ماست که متنوع و شامل انواع خوراکی ها باشد که بتواند نیازهای روزانۀ ما به آهن را تأمین کند.با این حال، حواستان باشد که اضافه کردن مواد غذایی سرشار از آهن برای رفع نیاز بدن به این عنصر کافی نیست بلکه باید خوراکی هایی را که به جذب آهن کمک می‌کنند را نیز به تغذیه تان اضافه کنید. به بیان دیگر، باید بین آهن غیر همینیک، که کم یا به سختی جذب می‌شود و آهن همینیک که به راحتی توسط بدن جذب می‌شود، تمایز قائل شد.آهن غیر همینیک در خوراکی هایی با منشأ گیاهی (حبوبات، سویا، غلات، کاکائو، میوه ها و سبزیجات) یافت می‌شوند که بخش عمده ای از تغذیه ما را در بر می‌گیرند، در حالی که آهن همینیک در مواد غذایی با منشأ حیوانی (پودینگ سیاه، جگر گوساله، انواع گوشت ها، گوشت پرندگان، ماهی ها و محصولات دریایی) وجود دارد.به بیان دیگر، برای افزایش دریافت آهن، باید فرآورده های حیوانی را افزایش دهید البته با رعایت تغذیه ای متعادل و سالم.

من کمبود آهن دارم،چه کار کنم؟

در واقع، ناگفته پیداست که باید میزان گوشت مصرفی تان از سبزیجات بیشتر باشد. اما، ایده آل ترین وضعیت این است که سبزی ها و نشاسته جات مصرفی تان را با اضافه کردن مقدار اندکی گوشت، ماهی و فرآورده های دریایی تکمیل کنید زیرا این مواد (پروتئین ها) به جذب بهتر آهن غیر همینیک کمک می‌کنند.و یک نکتۀ مهم دیگر، خوراکی های سرشار از ویتامین C هم بخورید زیرا این ویتامین به خاطر خاصیتش در افزایش جذب آهن غیر همینیک معروف است.توجه! چای را با یک فاصلۀ منطقی بعد از غذا بنوشید !اگر برخی مواد غذایی باعث جذب آهن غیر همینیک توسط بدن می‌شوند، باید بدانید که برخی دیگر عکس این خاصیت را دارند.چای از جملۀ این مواد است. به بیان دقیق تر، تانین موجود در چای باعث کاهش جذب آهن هنگام هضم این عنصر می‌شود.بنابراین قرار دادن یک فاصلۀ زمانی منطقی بعد از غذا برای نوشیدن چای، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خصوصاً اگر دچار کمبود آهن هستید: پس حداقل یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا چای ننوشید. اما صبحانه استثناست و به خاطر منطق های سنتی، نوشیدن چای در این وعدۀ غذایی ایرادی ندارد.

منبع:seemorgh.com

من کمبود آهن دارم،چه کار کنم؟

تعبیر خواب آب

تعبیر خواب آب

تعبیر خواب آب , آب در خواب دیدن

اگز خواب آب دیده اید و می خواهید تعبیر دیدن آب در خواب را بدانید این مطلب را بخوانید


تعبیر دبدن آب در خواب را خوب دانسته اند و آن را نشانه روشنایی و صفا معرفی کرده اند. اما در چه شرایطی آب را دیده اید و کیفیت آب چگونه باشد همه بر تعبیر خواب آب موثر است. آبهای روان کم عمق که بتوان کف آب را دید و شفاف و صاف باشد، بهترین تعبیر را دارد. آب روان بهتر از آب راکد است. آب روان را جریان زندگی ببینده خواب تعبیر می کنند. اگر در این آب روان ماهی هم باشد مسلماً تعبیر بهتری دارد، علی الخصوص ماهی سرخ و سفید. آبهای روان را شادی و عمر بلند هم تعبیر می کنند. آبهای راکد نشان دهنده غم و غصه و اندوه و حتی بیماری است  و آبی که لجن شده باشد ابتلاست. ابتلا به اموری که باعث زحمت و دردسر برای ببینده خواب می شود و گرفتاری هایی برای او به وجود می آید. اگر آب دریا باشد، موجهای دریا سختی هایی باشد که بر سر راه شما قرار می گیرد و اگر موجی شما را از جای بلند کند و به ساحال پرتاب کند پس از تحمل رنج و سختی به آسایش و آرامش میرسید. اگر آب خروشان و زیادی را در خواب ببینید، که نظاره گر آن آب باشید نه در درون آن نشانگر قدرتی است که با آن روبه رو می شوید. اگر در درون این آب خروشان بودید با شخصی قوی درگیر می شود که احتمالا آسیبی به شما نمی رساند اما تمام انرژیتان را از شما می گیرد. خوردن آب رودخانه اگر آب کثیف باشد مالی آلوده  به بهره است که از راهی ناصحیح نصیب شما شده است و آب روشن مالی است که از راه صحیح به دست می آید.

تعبیر خواب

اختلالات شایع خواب


اختلالات شایع خواب

اختلالات شایع خواب,بیماری اختلالات شایع خواب,اختلالات شایع خواب در بارداری,علائم اختلالات شایع خواب,درمان اختلالات شایع خواب,درمان اختلالات شایع خواب با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان اختلالات شایع خواب,اختلالات شایع خواب را چگونه درمان کنیم,اختلالات شایع خواب در کودکان,اختلالات شایع خواب در بزرگسالان,اختلالات شایع خواب در نوزادان,اختلالات شایع خواب در بهار,اختلالات شایع خواب در تابستان,اختلالات شایع خواب در پاییز,اختلالات شایع خواب در زمستان,آشنایی با اختلالات شایع خواب,همه چیز در مورد اختلالات شایع خواب,اختلالات شایع خواب واگیردار است,اختلالات شایع خواب و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان اختلالات شایع خواب

اختلالات شایع خواب

به گزارش بی اس ام اس  بی تردید خواب خوب، چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر کمیت برای سالم زیستن با اهمیت است . متأسفانه آمار دقیقی از اختلالات خواب در کشورمان موجود نیست ولی از نظر شیوعِ این اختلالات ، ذکر همین نکته کافی است که در ایالات متحده بیش از یکصد میلیون نفر در سنین مختلف به طور معمول از خواب شبانه ی مطلوب محروم اند.خواب خوب بر سلامت ذهنی و جسمی انسان بسیار مؤثر است. فردی که به صورت طولانی مدت از کمبود خواب (Insomnia) رنج می برد، ممکن است به بعضی از مشکلات روانی دچار شده و به مراقبت های بیشتری نیاز پیدا کند. خواب نه تنها بر سلامت جسمی و روحی انسان تأثیر می گذارد بلکه متقابلاً از شرایط جسمی و روحی انسان و عوامل محیطی تأثیر می پذیرد. بعضی از عوامل انسانی و محیطی که بر خواب تأثیر می گذارند، عبارت اند از:1- کهنسالی2- عوامل روانی3- عادات و شیوه زندگی4- تغییرات متوالی و نامنظم ساعات خواب5-عوامل محیطی6- عوامل جسمانی7-داروها

آشنایی با بعضی از اختلالات شایع خواب

خـُرخـُر(Snoring)
خرخر معمولاً هنگامی شنیده می شود که بافت نرم حلق به هنگام تنفس حین خواب، دچار ارتعاش گردد. معمولاً در چنین افرادی ، انسداد نسبی راه هوایی ثانویه ، چاقی، آسیب یا ساختار نامناسب حلق وجود دارد. هنگامی که انسان می خوابد عضلات حلق شل می شود و انسداد راه هوا ، بیشتر می گردد.
خرخر نه تنها باعث مزاحمت برای فرد دیگری که در همان اتاق خوابیده ، می شود بلکه ناآگاهانه سبب بیدار شدن مکرر خود فرد می گردد که ممکن است به صدها بار در طول یک شب برسد. نتیجه ی آن ، خواب آلودگی روزانه و اشکال در تمرکز فکر است. زمانی که خرخر با “آپنه خواب” (توقف تنفس حین خواب) توأم باشد، خطر آن جدی تر از زمانی است که به تنهایی وجود داشته باشد. اگر شما علاوه بر خرخر از خستگی روزانه، خواب آلودگی روزانه ، فشار خون بالا و بیماری قلبی – عروقی رنج می برید. حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و در صورت وجود آپنه خواب تحت درمان مناسب قرار گیرید، زیرا عدم تشخیص و درمان به موقع و مناسب ، این بیماری می تواند سلامت و حتی زندگی شما را به مخاطره اندازد.خوشبختانه امروزه برای درمان خرخر ، روش های جراحی و غیر جراحی متعددی وجود دارد که با توجه به صلاح دید پزشکتان می توانید از این روشهای درمانی بهره ببرید.

اختلالات شایع خواب

آپنه خواب Sleep Apnea”” ( توقف تنفس حین خواب )

آپنه خواب حالت خطرناکی است که به صورت توقف تنفس حین خواب روی می دهد .دو نوع آپنه خواب وجود دارد: آپنه انسدادی و آپنه مرکزی. آپنه مرکزی که شیوع کمتری دارد هنگامی رخ می دهد که مغز نمی تواند فرمان لازم برای حرکت عضلات تنفسی و شروع دم را بدهد. آپنه انسدادی که بسیار شایع تر است هنگامی رخ می دهد که به رغم تلاش فرد و عضلات تنفسی اش برای تنفس، هوا به داخل یا خارج از بینی و دهان وی جریان پیدا نکند. هر چند خرخر همیشه با آپنه خواب همراه نیست ولی تقریباً همیشه آپنه خواب با خرخر در فواصل بین دو حمله آپنه همراه است. ممکن است در هر ساعت ۲۰ تا ۳۰ حمله آپنه اتفاق بیفتد. بیمار ممکن است از احساس خفگی حین خواب، سردرد صبحگاهی و خواب آلودگی و گیجی روزانه شکایت داشته باشد. تشخیص و درمان آپنه خواب بسیار مهم است ؛ زیرا این مشکل می تواند منجر به افزایش فشار خون، سکته قلبی و مغزی و نارسایی قلب و ریه گردد. آپنه معمولاً هنگامی رخ می دهد که راه هوای نسبتاً بسته حلق ، با شل شدن عضلات در حین خواب کاملاً مسدود گردد و به رغم وجود تلاش برای تنفس، تبادل هوا از ریه به بیرون صورت نگیرد. عدم ورود و خروج هوا از ریه سبب بالا رفتن سطح دی اکسید کربن خون و پایین آمدن سطح اکسیژن خون می گردد. این تغییرات باعث بیدار شدن فرد می گردد. با بیداری بیمار، شلی عضلات حلق وی کم شده و راه هوایی مجدداً باز می شود و هوا جریان می یابد. این بیدار شدن های مکرر هر چند باعث تداوم تنفس می شود ولی سبب می گردد که بیمار خواب عمیق نداشته باشد. به عبارتی به محض این که خواب بیمار به سمت عمیق شدن پیش می رود با یک حمله آپنه ، بیمار بیدار می شود. ممکن است فرد مبتلا به “آپنه خواب” متوجه هیچ یک از وقایع حین خواب خود نگردد. معمولاً بیمار از حملات توقف تنفس خود و بیدار شدن های مکرر بی اطلاع است اما از سردرد صبحگاهی، احساس عدم رضایت از خواب و خواب آلودگی روزانه شکایت دارد. ممکن است بیمار قادر نباشد روی موضوعات خاص فکر خود را متمرکز کند و همچنین در طول روز و حتی حین کا ر مکرراً چرت بزند. آپنه خواب در آزمایشگاه خواب یا دستگاه پلی سومنوگرام تشخیص داده می شود و برحسب شدت و علت آن تحت درمان های مختلف جراحی و غیر جراحی قرار می گیرد.

منبع:pezeshkan.org

اختلالات شایع خواب