رابطه یبوست و سردرد در بدن انسان چیست

رابطه یبوست و سردرد در بدن انسان چیست در سایت جسارت.امیدواریم این مطلب از سایت جسارت مورد توجه و تایید شما سروران گرامی قرار گیرد.شاید شما هم همزمان دچار یبوست و سردرد شده باشید برایتان جالب باشد این دو عارضه با هم رابطه دارند یا بی ربط هستند نسبت بهم.

یبوست و سردرد

بیماری یبوست، یک بیماری دستگاه گوارش است که گاهی این بیماری با سردرد هم همراه است. متخصصان می گویند در صورتی که این دو بیماری را با هم داشتید، می تواند نشانه ای باشد برای وجود یک سری از بیماری هایی که باید به انها توجه شود. در این مطلب، سایت جسارت شما را با بعضی از این بیماری ها آشنا می کند. به نقل از بهداشت نیوز، رابطه بین سردرد و یبوست رابطه جالبی است. هر سردردی می تواند یبوست به دنبال داشته باشد.چرا که درد ایجاد شده در سر؛ معمولا فعالیت بدنی را کم می کند. فعالیت کم با وجود تغذیه مناسب؛ یکی از دلایل یبوست است. از سوی دیگر، یبوست ممکن است سردرد ایجاد کند. یبوست به دلیل ایجاد استرس، کم کردن آب بدن و گرسنگی (به دلیل اجتناب از مصرف مواد غذایی) عاملی است برای سردرد. سردرد و یبوست ممکن است در بیماری های مختلف حاد یا مزمن، نیز به طور همزمان نقش داشته باشند. علاوه بر این یبوست و سردرد از نشانه های معمول در بارداری نیز می باشد.

علل سردرد و یبوست چیست

افسردگی یا اضطراب

علائم همراه این اختلال عبارتند از:

احساس غم یا اضطراب

کاهش اشتها

سردرد

یبوست

افکار خودکشی

سندرم پیش از قاعدگی

در مورد یبوست و سردرد

بیماری میگرن که یکی از علل بسیار شایع سردرد مکرر بوده، امروزه شیوع بالایی پیدا کرده است، به طوری که 15 تا 20 درصد مردان و 25 تا 30 درصد زنان از آن رنج می برند. میگرن با سردرد شدید و عمیق، نبض دار‌ و اغلب دردهای تکرار شونده و حساسیت چشم ها به نور تظاهر می کند. درد شدید معمولا از صبح زود شروع می شود و ممکن است یک سمت سر را درگیر کند و همراه با استفراغ یا تهوع باشد. البته 10 درصد از مبتلایان به میگرن، دچار اختلالات چشمی، گیجی، ضعف بعد از حملات میگرن نیز می شوند.

علت یبوست و سردرد

علل واقعی سردرد میگرن ناشناخته است و به نظر می رسد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این سردرد از غشای‌ مغز (مننژ) و از پوست سر‌ منشا می گیرد و در اثر کشیده شدن یا تحت فشار قرار گرفتن عروق خونی و عضلات سر ایجاد می شود. در واقع میگرن در اثر نوسانات هورمونی که باعث انقباض و سپس انبساط عروق خونی سر و گردن می شوند، ایجاد می شود. وقتی عروق خونی منبسط می شوند، سردرد شروع می شود. ظاهرا هورمون ها بیش از حد عمل‌ می کنند و به جای آنکه از حالت انقباض به حالت عادی برگردند، عروق خونی از حالت عادی منبسط تر می شوند و ایجاد درد می کنند. بطور همزمان، تورم مغز، آزادسازی مواد شیمیایی مشخص و شاید کشش عضلات ایجاد می شود. این عوامل به درد می افزایند.

آیا یبوست می تواند منجر به میگرن شود؟

بله درست است. یبوست و سردرد های میگرنی با هم در ارتباط هستند. یبوست که به آن تنبلی روده نیز می گویند، شرایطی است که مدفوع بسیار آرام در روده بزرگ پیش می رود. بنابراین پرزهای روده فرصت بیشتری دارند تا آب و مواد غذایی را از پس مانده آن جذب کنند. پس مدفوع خشک و سفت می شود و دفع آن هم بدون شک، سخت و دردناک خواهد بود. در برخی موارد یبوست فرد آنقدر شدید است که حتی فرد یک هفته هم دفع مدفوع نخواهد داشت. اما بیشتر افرادی که به طور معمول از یبوست شکایت دارند، معمولا سردردهای میگرنی را هم گزارش می کنند. در واقع سردردهای میگرنی در این افراد با یبوست می آیند و می روند و شرایط را برای فرد سخت و طاقت فرسا می کنند. اما آیا این سردردها واقعا به دلیل یبوست اند؟ امروزه میگرن به انواع و دسته های مختلفی تقسیم می شود و برای هر نوع آن، علل متعددی تعریف شده است. اما ممکن است شما هم به ندرت درباره ارتباط سردرد با یبوست شنیده باشید. اما حقیقت آن است که یبوست، مخصوصا یبوست های حمله ای مکرر و غیر مزمن می تواند شروع کننده سردرد باشد و این سردردهای میگرنی مکرر در افرادی که به طور مزمن یبوست را تجربه می کنند بیشتر است. یبوست می تواند منجر به استرس های جسمی و عصبی شود. این استرس های مکرر می تواند با تاثیر بر سیستم عصبی مرکز منجر به بروز سردرد شود. یکی دیگر از نتایج یبوست کاهش اشتها است. کاهش اشتها و عدم توانایی در خوردن غذاها حتی غذاهای مورد علاقه، معمولا به دلیل احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم ایجاد می شود. پس افراد مبتلا به یبوست معمولا کمتر غذا می خورند و این بی غذایی که باعث عدم دریافت مایعات کافی و مواد مغذی به بدن می شود، می تواند شروع کننده میگرن باشد. از دست دادن آب بدن نیز شرایطی معمول در یبوست است. این کم آبی بدن، حتی اگر دارای شدت متوسط هم باشد به خودی خود می تواند به سردردهای خفیف تا متوسط منجر شود. یبوست و سردردها مخصوصا سردرد میگرنی، همچنین مشکل شایع بیماران مصرف کننده داروهای استاتین اند. استاتین ها داروهایی هستند که برای کاهش کلسترول در افرادی که بیماری چربی خون و کلسترول بالا دارند استفاده می شوند، مثل آتورواستاتین. استاتین ها اگرچه داروهای بسیار تاثیرگذار در کاهش کلسترول خون اند، اما تاثیر دوم آنها تظاهر یبوست به همراه سردرد است. البته تنبل شدن روده ها و نیز سردرد عارضه شایع گزارش شده توسط مبتلایان به فیبرومیالژی است. بیماری که در آن عضلات متصل شده با استخوان ها دردناک می شوند. این دردها اگر چه در ناحیه خاصی از بدن احساس می شوند، اما بر کل بدن تاثیر می گذارند. هر چه شدت بیماری بیشتر باشد، یبوست و سردرد ناشی از آن هم شدیدتر خواهد بود. پس بیماری ها و عوامل گسترده ای شروع سردرد های میگرنی را تحریک می کنند و یکی از آنها یبوست است که امروزه شیوع بالایی هم پیدا کرده است. به طور کلی می توان گفت بین مشکلات دستگاه گوارش و سردردهای میگرنی ارتباط وجود دارد. مطالعات نشان داده اند افرادی که به طور مکرر مشکلات دستگاه گوارش نظیر ریفلاکس معده به مری، تهوع و استفراغ و نیز یبوست را تجربه می کنند، با نوعی از میگرن به نام “میگرن مرتبط با مشکلات گوارشی” مواجه می شوند. البته این ارتباط دوطرفه است و میگرن نیز در بسیاری از موارد می تواند شروع کننده عوارضی مانند تهوع، استفراغ و یبوست باشد.

رابطه مستقیم یبوست و سردرد

علل واقعی سردرد میگرن ناشناخته است و به نظر می رسد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این سردرد از غشای‌ مغز (مننژ) و از پوست سر‌ منشا می گیرد و در اثر کشیده شدن یا تحت فشار قرار گرفتن عروق خونی و عضلات سر ایجاد می شود. در واقع میگرن در اثر نوسانات هورمونی که باعث انقباض و سپس انبساط عروق خونی سر و گردن می شوند، ایجاد می شود. وقتی عروق خونی منبسط می شوند، سردرد شروع می شود. بررسی ها نشان می دهند مشکلات معده و دستگاه گوارش و نفخ می تواند باعث ایجاد سردردهای شدید و حمله های عصبی شود. یبوست می تواند منجر به استرس های جسمی و عصبی شود. این استرس های مکرر می تواند با تاثیر بر سیستم عصبی مرکز منجر به بروز سردرد شود.

یبوست و سردرد

بیشتر بخوانید :

خواص خاکشیر برای پوست

خواص حنا گذاشتن کف پا

خرما و فشار خون

قهوه سبز نحوه مصرف

قهوه سبز در زمان شیردهی